Åsa Melin tipsar

Text: Carl Liliebäck

Foto: Caroline Eriksson


Åsa Melin, rösten bakom Klimakteriepodden, ger två tips till de som funderar på att starta en podd. Hon berättar att man dels behöver tänka igenom sitt innehåll, dels fundera över hur man pratar i podden.

När Podzine intervjuade Åsa Melin från Klimakteriepodden för reportaget ”Reklamen i lurarna” gav hon två tips till den som funderar på att starta en podd. Dessa kan du höra i ljudklippet nedan:

Åsa Melin ger två tips till den som funderar på att starta en podd. Redigering: Carl Liliebäck

Som hörs i ljudklippet beskriver Åsa Melin att den som planerar att starta en podd behöver fundera över vad podden ska innehålla, och se till att man har ett tydligt budskap som man vill förmedla. Hon menar att så länge man inte är en offentlig person som folk redan är intresserade av kan det vara svårt att få lyssnare om man startar en podd där man pratar om lite allt möjligt. Således behöver en ny poddare ha en plan för vad hen ska förmedla.

Utöver detta berättar Åsa Melin att man även behöver tänka på hur man pratar i en podd. Enligt henne kan ljud vara ett oförlåtande format, och människor lika mycket tålamod med otydligtheter som de kan ha när man sitter i ett riktigt samtal. På den noten beskriver hon också att man som poddare inte ska vara rädd för att redigera sin podd. Detta för att göra lyssnadet så lättillgänglig som möjligt.

Klicka här för att läsa mer: Reklamen i lurarna